reklama

Hustota kvapalín

V rámci mojej pedagogickej praxi som na hodine fyziky vyskúšal so žiakmi jednoduchý, ale zato zaujimavý pokus - porovnávanie hustoty kvapalín v odmernom valci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Žiaci majú veľmi radi pokusy, preto v rámci mojej pedagogickej praxe som sa rozhodol, že sa budem snažiť robiť pokusy.

Pre šiestakov, ktorý už preberali hustotu telies, som si pripravil experiment, ktorý si aj mohli vyskúšať. Úlohou bolo, naliať do odmerného valca sirup a olej, pričom žiaci mali pozorovať čo sa deje. Žiakom bolo jasné, že sa vytvorilo rozhranie sirup a olej. Niektorí vedeli aj odpovedať na otázku prečo je sirup pod olejom resp. prečo je olej nad sirupom (rozdielna hustota kvapalín).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre tento pokus sa dajú vymyslieť ľubovoľné variácie, preto som si doma vyskúšal rôzne kvapaliny.

Rady:

1. využite odmerný valec sklenený, s priemerom 2 - 3 cm, prípadne inú nádobu ( napr. skúmavku zapichnutú v plastelíne)

2. ako kvapaliny s veľkou hustotou je vhodné využiť sirup s dostatkom sacharidov (neuvádzam značku), prípadne roztok cukru s vodou

3. kvapalinu s nižšou hustotou ako je voda je vhodné využiť olej. Pre žiakov môžeme zadať problémovu úlohu "prečo olejová oká plávu v polievke"

4. nemixujte kvapaliny, ktoré maju vyšší obsah vody, napr. mlieko a ocot. Veľmi to nefunguje.

1. pokus - mix olej a ocot.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Olej má hustotu približne 910 kg/m3, zatiaľ čo ocot 1050 kg/m3. Ak zmiešame tieto dve kvapaliny, pokus "funguje". Ak primiešame napr. mlieko, ocot s mliekom sa zmiešajú.

Obrázok 1: ocot versus olej
Obrázok 1: ocot versus olej (zdroj: M. Choma)

2. pokus - mix sirupov

Pri skúšani rôznych kvapalín som pre zábavu chcel zistiť, či sa zmiešajú dve sirupy, od rovnakého výrobcu, jediným rozdielom bola príchuť. Na moje počudovanie, sirup s rumovou príchuťou bol na spodku pohárika, zatiaľ čo sirup s príchuťou ananásu navrchu. Skúste si tipnúť, prečo?

Obrázok 2: rum versus ananás
Obrázok 2: rum versus ananás (zdroj: M. Choma)

3. pokus - mix mlieka, sirupov a olej.

Na koniec som si vybral tieto 4 kvapaliny - mlieko, sirupy, a olej. Namiesto sirupov sa dá použiť med (aj nekvalitný, stačí že obsahuje cukor). 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mlieko má približne hustotu 1030 kg/m3, sirup má väčšiu hustotu a olej menšiu.

Obrázok 3: olej versus mlieko vs sirupy
Obrázok 3: olej versus mlieko vs sirupy (zdroj: M. Choma)

Viac nájdete na mojom blogu:

https://physicshero.wordpress.com/

Michal Choma

Michal Choma

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent študujúci fyziku a geografiu. Zaujímam sa o vedu a techniku, športové stávkovanie, o tom, ako veci fungujú a hľadám zaujímavé riešenia. V neposlednom rade študujem učiteľstvo spomínaných predmetov, preto ma zaujíma všetko z prostredia školstva. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu